De zerken vloer verzakt

jul 10, 2024 | Nieuws

Onder de zerken van de Westerkerk zijn in het verleden niet de minsten begraven. Rembrandt, zijn zoon Titus, Hendrickje Stoffels, de kaartenmaker Joan Blaeu en Govert Flinck, om er maar een paar te noemen. Door inklinking van de veenlaag onder de kerk is de zerkenvloer nu ernstig aan het verzakken. Zerken liggen scheef en breken af. De kerkbanken, die aan de muren en de zuilen vastzitten, dreigden hierdoor te scheuren. Ze zijn daarom tijdelijk met klossen rechtgezet. De vloer moet opnieuw worden gefundeerd. Dat gaat waarschijnlijk enkele miljoenen kosten.

Meer artikelen:

Hondenslagers

In de 17e eeuw hadden de kerken, en dus ook de Westerkerk, hondenslagers in dienst om de zwerfhonden en andere ‘moedwilligen’ ‘uyt’ te drijven.